onsdag 14 april 2010

Tidan Baltak 7/4












Årets första fiske i baltak blev en fullträff.
Vi visste att vattnet var högt innan vi åkte
men vi tog chansen. Kompisarna kom och hämtade
mig vis sextiden. Morgontrött som jag är tog det
en stund innan kvicknat till bak i bilen.Jag satt
och funderade på vad jag glömt hemma. Så kom jag
på det. Kaffet och mackorna stod på köksbordet.
Det finns en anledning till att jag inte brukar
köra till fisket utan hem. För på hemresan när
alla är trötta efter en hel dags fiske. Då är jag
den piggaste av alla. Vid 7 hade vi löst fiskekort.
Jag delade ut var sin husmask som jag bundit
kvällen innan. Det bestämdes att vi skulle äta
frukost vid 9. "skitfiske på er" sa alla o gick åt
var sitt håll.













Morgonfisket brukar vara bra. Jag drog
ut klumpen och ett par meter lina. Kastade
ett par gånger. Tog ett par steg nedströms
och så satt den där på kroken. fisken var
stark och i mycket bra kondition. Fin fisk
på 1.5 kg med fenor som får en flugfiskare
glädjas lite extra. Klockan blir 9. Det dukas
fram kaffe med goda smörgåsar. Mycket
snack om var fisken kan vara när det är så
mycket vatten. Jag tackade för frukosten som
smakade mycket gott. Efter bara en liten stund
fick jag min andra fisk. Den var lite mindre än
den första.Det var Birgers tur att ha
mat med sig till oss. Han hade tagit med sig
fläskfile och potatisgratäng. Jag lagade maten
medan dom var o fiskade. Passade på att rensa
fisken under tiden glöden blev klar.













Mätta efter den trevliga middagen fortsatte fisket.
Här sitter Birger Marelius, Kent Berg. foto Jon E














Efter en timmes fiske känner jag ett massivt hugg.
Spöt står som ett u och jag känner hur det knakar
i korkringarna. 10 sec senare är den borta. 5 kasst
senare på samma ställe. När jag känner att det sitter
något på får jag kalla kårar i kroppen. Kan det vara
samma fisk. Sen kämpar jag med fisken en bra stund
innan den är trött nog att lyftas u vattnet. Jag är
så glad att jag inte tappade denna fisken.













Regnbågen var en hanne som vägde 4.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar