torsdag 15 april 2010

Baltak 11/ 4












Kl 4 ringer mobilen och väcker mig. När jag
svarar Erlandsson är det tyst. Skrattar till
och inser att det är larmet jag satte kvällen
innan. Jag brygger en kanna kaffe. Termosen
är stor och rymmer ca 1.2 liter.Jag tar en
kall dusch och vaknar till ordentligt.
Stekt ägg och fläsk är kanske inte
nyttigt på morgonen men man står sig länge.
Kvart över 5 startar jag bilen o ger mig av.
Jag har ett ärende till Hjo på eftermiddagen
så jag ska bara fiska fram till middag.
När jag kommer upp är det ett flertal bilar
på parkeringen. Träffar två killar på
parkeringen och växlar ett par ord med dom.
Tar en grönt kort och 2 koppar kaffe. Det .
Jag kör ner till bron vid Bälteberga.
Kastar några gånger och får liten fisk. Sen
sätter mig i botten. Klantigt att bara ha en
fluga av just den sorten med sig tänkte jag.
I bilen finns den magiska lådan som alltid är
med. Fäster bindstädet vid en av bänkarna där
ute. Binder 2 flugor och lägger in lådan i
bilen. Just när jag är klar passerar en fiskare.
Jag går till honom och frågar hur det går.
Inte så bra! Jag är nybörjare svara han ärlig.
Jag säger till att att han kanske skulle prova
något stort vitt för att vattnet är så humusfärgat
så här tidigt på våren.Han plockar fram sin ask.
Du menar att den här flugan skulle funka? Ja den
hade jag prövar svarade jag. Han byter till den
flugan. Efter en kort stund krokar jag en fisk.
Sen hör jag honom säg. Jag har en på med.
Min släpper och jag går bort till honom. Höj upp
spöt och låt det trötta ut fisken! Efter en stund
ser vi att det är en fin regnbåge men han ger den
löslina och den lossnar. Några kasst senare sitter
en till. spöt är lagom böjt o fisken tröttnar fort o
jag lät fisken glider in i håven. Tack för att du
hjälpte mig sa han och vi skakade hand. Jag skulle
tippa på att det tog honom 30 minuter att kroka och
håva den andra fisken själv. Det är inte sista resan
du kommer göra till baltak säger jag. Nej det är det
inte svarar han.En stund senare tappar han en till.
Detta kommer jag sent att glömma säger när han tar
upp fiskarna och går. Det är även tid för mig att
avsluta detta fiske. Packar in allt i bilen och kör
iväg. Hoppas vi ses igen vid å kanten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar