torsdag 24 november 2011

Vinterfiske






















Vinterfiske för mig är att fiska fluga i minusgrader. Det kan var i Tidan Baltak eller i Vättern
Oavsett var man är är det kallt. Denna gång kommer fisket lite att stå andra hand. Jag tänkte
ta upp lite saker vid sidan om so kan var till glädje. Varma kläder i flera lager är en bra start
på fisket vinter tid. Om olyckan skulle vara framme är ett reservombyte ett gaska bra tipps. oftast åker v iväg ett par stycken i en bil. alla behöver ju inte ta med sig ombyte. Men en omgång extrakläder kan va bra. Har själv fått erfara detta den hårda brutala vägen som junior iklädd xl kläder efter en djupdykning ner i Österdalälvens kalla skoningslösa vatten. När man är varm är allt bra men om man stoppar isig kalla mackor o lite cola känd det inte bra för mig i alla fall. varma drycker på väg i bilen är kanon tycker jag. om man åker en stund tidigare slipper man stressa och hinner göra upp eld på morgonen eller om man tar med sig Tragian. Medan det kläs på vadare och sätts ihop flugspön har det har vist varit ganska uppskattat när det dyker upp stekt ägg o bacon lite tunnbröd man kan värma till lite när det börjat ljusna. Annat som jag tycker funkar är risgrynsgröt på tub. Bara att värma på lite. det viktigaste är att det man få i sig är varmt när tempen ute sjunker under nollan. Sommartid funkar en god baguette med lite kladdig fyllning av något slag. Men varma drycker tycker jag alltid ska finnas tillhands.
Maten tycker jag inte ska ta för lång tid att göra på plats vid fisket. Därför förbereder jag alltid käket hemma dagen innan. Om jag bestämt mig för att göra stekt potatis och kött av något slag
kokar jag tärnad potatis hemma. När dom nästan är färdiga spolar jag kallt vatten för att kokningen ska avbrytas fort så inte det blir potatismos av de hela. köttet vill jag ha i tunna skivor en stor fet flintastek är däremot inte att rekommenderar om man inte tänker missa flera timmars fiske. Vintertid är det bara fåtal timmat fisketid i dagsljus. slösa därför inte med dom.
Mat som jag tycker funkar är följande: Tunna grillkotletter, snizel , tunna skivor nötkött till det stekt potatis eller gratäng. Pyttipanna med stekt ägg och rödbetor eller köttfärssås till färsk pasta funkar bra med. Sommartid är dom ljusa timmarna många och jag kan då lägga lite extra tid med maten. Tacos funkar bra på sommaren då den mestadels består av grönsaker. Fläskfile eller ryggbiff med kantarellsås eller liknande har varit uppskattat. Har för det mesta med mig min tunnväggiga wokpanna för det ryms mat för flera personer i den. Det är alltid roligast att äta tillsammans. att äta med maten på tallrikar men vanliga bestick blir det inte sämre av. Kanske jag har gett er en ide om vad som skulle funka på nästa fiskeresa.
Önskar smaklig spis

2 kommentarer:

  1. Din kalvsnizel som du serverade i pukavik förra våren gick inte av för hackor, riktigt gott. Jag lovar.

    SvaraRadera