måndag 7 november 2011

Älvdalen 2011 "25 årsjubileum"


















Jag har varit i Älvdalen i 25 år nu! Minst en gång om året. Många jag pratar med säger så här! "Finns det inga andra ställen man kan åka till" Javisst finns det det kanske. men det är så här, redan som junior i klubben var vi där år från år i stort sett hela klubben. Vi brukade åka runt midsommar. Vi ungdomar lärde oss av de äldre. Att vada i en älv de första gångerna är svårare än man tror. På botten finns det hala stenar med alger, djuphålor som grävts ut av ismassorna vinter efter vinter är inte o leka med dom heller. Jag var inte så gammal när jag var där första gången. Minns det ändå som i går. Jag hade lånat ett spö av min kompis och gick ut i älven, prövade hans spö ett par kast gick sedan nedströms ett par meter några kast till. När jag sedan skulle gå tillbaka valde jag en annan väg in. Det gick bra till en början men så bara försvann botten under mina fötter! Chocken var ett faktum. I ca 5 meter plaskade jag bara runt utan att känna botten det var bara huvudet som stack upp över ytan! När jag väl kände botten var jag uppe fort som attan! Jag var så kall att jag inte kunde prata på 5 minuter. Som tur var fick jag låna ett par långkalsonger och en tröja storlek xl av en av de äldre. Måste varit en syn att se, liten som man är. Då fiskade vi med rackelhannar och superpuppor i olika färger samt E12an. Jag fick någon lite fisk men kom inte ihåg om det var en öring eller harr. Men simturen kommer för alltid finnas bland mina minnen.


Årets första resa gjorde jag själv! Stefan Larsson på campingen berättar för mig att de är fint harrfiske i älven när jag ringer o frågar. Man blir ju så sugen när man får höra sånt. Vad ska man göra. Så här var läget. Vulgatakläckningen vari full gång i våran klubbsjö. Hade fått fin fisk där men den stora harren gäckade mig. Jag ville ju ha den på kroken så jag bestämde mig för att åka igen. Först funderade jag på att hyra en tältstuga, men tänkte sen att jag borde kunna klara av att bo i bilen! Fäller man ner baksätet på v70 så känns det som en etta med kokvrå för en man på 163. Så fick det bli. Jag laddade bilen med spön, rullar och flugbindarmaterial. Ja det brukar vara så att jag har med några standardflugor, sen så binder jag resten på plats! In med sovsäck o liggunderlag. Det sista som åkte in var vadarna som jag lagat ett hål på. Känslan var så skön när jag åkte upp! Detta skulle bli kanon. Jag kunde inte åka den veckan mina vänner bokat stugan så detta var min chans. Dom tipsade mig om ett nytt ställe som dom hade fått fin fisk på! När bilen rullade in i Älvdalen var det redan morgon.
Stefan skrev snabbt o smidigt ut ett fiskekort och önskade som vanligt en skitfiske.
frukosten fick bli en snabb variant då fiskesuget var stort. Vakande fisk och kaffe i knät kan sluta illa. Men kaffet fick vänta.


















Riggade min 5 o med en cdcfluga fortfarande gående i sandaler. Harren tog flugan på andra kastet! med ett leende på mina läppar tänkte jag "detta kommer att bli kanon" kaffet hade inte kallnat, en macka åkte ner av bara farten. Sen satte jag på mig vadarna och upptäckte ett annat hål! Fan va trist. Av med dom och på med reserven. Sen fångade jag harr och öring om vart annat.
































På kvällarna syntes det väl att det varit bra kläckningar under dagen




















Efter 3 dagars fiska kommer massor av folk från när o fjärran. Bestämde mig då att ta en runda med bilen och köra en bit uppströms













































Jag insåg att det inte fanns så många lediga fiskeplatser kvar, så jag packade in allt noga och tog mig en pizza. Jag har aldrig sett något liknande innan. Den pizzan hade en halv centimeter tjock botten. Och man kunde nästan inte se pizzatallriken under den.
















Väl framme i Göteborg tog Liza emot mig öppen famn och god mat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar