torsdag 8 november 2012

Resan till Sunnedam

Vi var 8 klubbmedlemmar som for till Halland för att söka lyckan.  Lyckan att få  fina bågar på våra dunkrokar. Jag hade laddar fluglådan men diverse material som kunde attrahera de prickiga varelserna. Tommy och Katja Larson hade varit o rekat i sommras och jag glömmer aldrig det telefonsamtalet jag fick.
" ja tjenare säger Tommy med andan i halsen som om han sprungit 100 meter. " sen drar det igång  han skriker så att jag har mobilen en halv meter från örat. " helvete det är helt galet  det här det hoppar 4-5 kilosfiskar överallt i dammen. jag tror jag drömmer. Det är vackert här som fan hit måste vi åka" vi fick avsluta samtalet och det börjades att planera. Ett antal månader senare var de dags att åka. Som vanligt hade jag förmånen att få laga maten på resan. Så när jag hade bestämt mig för vad jag ville laga kollade jag så att alla ville och kunde äta maten. packade min nya reselåda med material som kunde locka de prickiga.
Vi kom ner vid fyratiden  Såg fiska vaka direkt. pratade med ägaren en stund. tog även en runda o kikade lite på området. vid 5 var det klart att packa in grejorna i stugan. Sen var det på med utrustningen för de flesta. Jag satte ihop mitt spö sen gick jag in och började med maten. en bit kalvkött på 3,5 kg skars ner i lite mindre bitar medans vattnet kokade upp. Dillkött med kokt potatis och en god sallad stod på menyn för kvällen. Kockkniven som alltid är men på resorna är vass och gör jobbet enkelt. Så när de två sista fiskarna kommit ner var maten klar. Alla var hungriga .




Har står några av fiskarna i matkön. Efter tre timmars matlagning är man klar för denna kvällen.





Tommy och Katja var de första som fick mat det var ju faktiskt deras förtjänst att vi var här och fiskade.






Efter maten tror jag alla var mätta och belåtna. vi fick vänta en stund med kaffet så att maten ha sjunka ner.
Natten blev otroligt kall termometern visade på minus 10 och isen la sig på dammen som vi skulle fiska i. Så när jag vaknade på morgonen var redan Birger uppe. han hade varit ute i kylan och tittat.




Han sitter och funderar på hur man får upp bågarna. Vi sägen det i munnen på varandra" jävla is"
Jag börjar med frukosten. Doften av stekta ägg bacon grova mackor starkt kaffe började sprida sig i stugan och fick  resten att vakna till. När alla ätit var hade det ljusnat så då var det dags att fiska. Det ända fiskbara var den grävda strömmen. Så i stället för nattsländor blev det nymfer som kastades i vattnet. Efter en stunds fiskande gick jag in och band upp ett par vita flugor med orange skalle. Jari kom in och tittade när jag band. Ta en och pröva men "ta ingen fisk innan jag kommit ut sa jag" Det dröjde inte lång tid innan jag lyckades landa första fisken men då var även dagens gåta löst. "vad äter dom idag".






Den är inte svar alls att binda. har bara lagt lite vit dubbing på halva skaftet på flugan sen är det bara ett softhackel som dubblas frammåt mot skallen.








Jari  hojtar till att ha har en fin fisk på. det är på samma fluga som jag fick min på.















Regnbågen vägde 4.4 kg. den var otroligt stark för sin vikt.  Han ser väl lite glad ut i alla fall för det blev en till fisk i samma viktklass innan dagen var slut. Här kommer lite fler bilder från denna dag.








Den här bågen fick följa med hem! 3.7 kg








Birger är som vanligt grymt koncentrerad





Kent är i aktion





Marthin laddar spöt.





Här ser vi Lollo fiska.





Katja är väldigt nära  att ta den fisken.


Vid tolvtiden började vi bli hungriga så så jag lagade till resten av maten så att det räckte till alla 8.
Stekt potatis ägg bacon kalvkött och en massa sallad . när vi ätit och diskat var det hemfärd.
Vill tacka fiskevännerna för en trevlig resa

/jon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar