lördag 13 februari 2010

Premiär i älvdalen 09

Jag ringde runt till mina fiskevänner med förhoppning att någon skulle vara intresserad av att följa med till älvdalen på premiären 16 maj.
En av mina kamrater Kent var intresserad men liksom jag lite orolig för vädrets makter. Året innan var det -2 grader och högvatten på premiären. Men jag har ringt upp många gånger o kollat fisket just på premiären o oftast har det varit ganska bra fiske just då. Jag ringde Stefan på fiskecentret i älvdalen o bokade en stuga 15-18 maj. dagen efter åkte jag hem till Kent o vi drack kaffe o snackade fiske ett par timmar o vi tycket det skulle bli spännande att åka så tidigt på året. Det kunde ju bli allt ifrån fiske med nymph på botten av ån eller möjligtvis fiske med olika puppor nära ytan.
Dagarna gick o så var det bara en vecka kvar till vi skulle åka. Då satte jag vid städet o funderade vad som skulle finnas i asken. Jag band nympher i okika storlekar o färger. Gröna,bruna,gula,svarta o grå i storlek från 14-8or. Min lilla flugbindarväska följer mig vart jag än går så fort spöna är med. Min tanke är nämligen att man inte i förväg kan veta vad som ske vid vattnet man fiskar vid. Vilka flugor ska funka helt enkelt. jag brukar binda ca 25-30 flugor inför en resa så jag har något att börja fiska med resten binder jag när jag sett hur det ser ut när jag kommit på plats.
Kent kom o hämtade mig på torsdag eftermiddag. Det var varmt o skönt när vi åkte solen sken o vi var sugna på o komma upp. Tiden i bilen gick fort o snart var vi framme. Kent som är uppvuxen i mora hade skickat sändebud med syrran att hon skulle köpa tunnbröd o gustafskorv till oss vilket vi tackar varmt för. Vi kom fram till älvdalen kl halv 9 på kvällen. Hämtade nycklarna o köpte fiskekort o sen packade vi in allt i stugan sen . Sen åt vi en god middag . Det var ganska varmt o vattnet var lågt. Kvällen slutade tidigt med varsin rom cola för att komma upp tidigt på premiärdagen.
Redan tidig på morgonen hade vi fått våra första fina harrar på torrfluga. en liten olivgrön beatis på bunden på en sagekrok storlek 16 ville dom ha. innan middag hade vi fått 4 harrar över 35 cm Vi behöll varsin till röken o resten sattes tillbaka varsamt



Vi hade kommit alldeles rätt denna gången. Lågvatten första kläckningen för året på beatis. Allt var som i en saga en dröm en värklighet.
Harren saltades inför rökningen o blev så här fin



Rökt harr på tunnbröd med lite majonäs är jättegott tilsammans med specialkaffe.
Vi åt o drack gott hela tiden o hade fantastiskt fiske alla dagar.


Här kommer några bilder från resan









I bilen hem märktes att det vi hade haft det bästa fisket någonsin i älvdalen.
när vi passerat älvdals skylten så blev det tyst i bilen vi tittade på varandra o efter ca 20 sec skrattade o avslutade det hela med att tacka för denna tiden i älvdalen o lovade att snart ses igen.
Tack Kent för att du följde med så vi fick uppleva detta eldorado!

1 kommentar:

  1. Fan vad sugen jag blev på rökt harr när jag såg bilden! Gött med en liten pilsner till =)

    SvaraRadera